A gyógyszerellátás minőségének
javítása[1]
A törvény lényege
Az
1994 óta érvényben lévő szabályozás egy sor olyan korlátozást tartalmazott,
amely erősen gátolta a verseny kialakulását és indokolatlanul nehezítette a
gyógyszertárak alapítását és működését. Ilyen volt az ellátandók száma alapján
és a területi elvek szerinti korlátozások meghatározása, a gyógyszerkiadás
diplomához kötése, a működési forma meghatározása, vagy a Kamara szigorú
kontrollja.
Azt
a Gyógyszerész Kamara is elismeri, hogy legalább 120 új patikára lenne szükség
az országban. Vita valójában abban van, hogy – a jelenlegi tulajdonosok
érdekei és álláspontja szerint – a mai tulajdonosi kör nyithassa ezeket az
új patikákat, vagy legyen a gyógyszerészek között esélyegyenlőség a tulajdonosi
pozíció megszerzésében.
Vannak
olyan patikák, amelyek éves forgalma több milliárd forint. Annyi, mint egyes
kórházak vagy az Országos Onkológiai Intézet éves költségvetése. Ezeknél csak a
TB-támogatás után ott maradó árrés több tíz, akár több száz millió forintot
tesz ki. Más patikák a túlélésért küzdenek. A jövőben azok a patikák,
amelyeknek az árréstömege nagyobb, mint 30 millió forint, szolidaritási díjat fizetnek a
hátrányos helyzetben lévő patikák támogatására.
A
jelenlegi sok tekintetben elavult és indokolatlan korlátozásokat tartalmazó
szabályozás helyett új, korszerű és EU-konform törvényt alkotunk, amely
elősegíti a verseny kialakulását, ezáltal javítja a gyógyszerhez jutás
lehetőségeit, az ellátás minőségét, ugyanakkor garantálja a működés szigorú
szakmai feltételeit és kontrollját.
Mi változik?
•
Új közforgalmú
gyógyszertár létesítésénél az engedélyt az ÁNTSZ-nek kötelezően ki kell adnia:
Ø
ha egy
településen nincs gyógyszertár,
Ø
ha legalább
5000 lakos jut a gyógyszertárra, és a patikák bejárata nagyvárosban legalább
250 méterre, egyéb településen 300 méterre van,
Ø
városban egy kilométeren
belül, városon kívül öt kilométeren belül nincs gyógyszertár,
Ø
ügyelet is
ellátó egészségügyi szolgáltató épületében, vagy annak közvetlen közelében
kívánják a patikát megnyitni, ahol még nincs gyógyszertár.
•
A területi és a lakosságszámra vonatkozó korlátok
ellenére is ki kell adni az engedélyt, ha az új patika vállalja, hogy legalább
3 éven keresztül:
Ø
legalább heti
60 órát nyitvatart, vagy 40 óra nyitva tartás mellett folyamatos készenlétet
tart,
Ø
és vállalja,
hogy a fekvőbetegek részére 2 km-es körben kiszállítja a gyógyszert, vagy
lehetővé teszi az Internetes gyógyszer-rendelést.
•
A jobb ellátás
érdekében – ahol nem működik közforgalmú gyógyszertár – az év egy
meghatározott időszakára – legfeljebb évi 180 nap illetve évi 800 órai
működésre –Fiókgyógyszertár engedélyezhető.
•
Patika a kórházban: a fekvőbeteg gyógyintézet külön
működési engedéllyel közforgalmú gyógyszertárat működtethet, amelynek alapítási
feltételei – a személyi jog kivételével – a közforgalmú gyógyszertáréval
azonosak.
2. Egyszerűsödik az
engedélyezési eljárás
•
a személyi jog – ami
valójában a patika műkötetésének joga – engedélyezése a Magyar Gyógyszerész
Kamarától ismét az ÁNTSZ/OTH országos tisztifőgyógyszerészéhez kerül,
•
a gyógyszertárak
létesítése tekintetében a Kamara jelenlegi egyetértési joga megszűnik,
•
megszűnik a
közforgalmú gyógyszertárak működtetéséhez szükséges személyi jog
engedélyezéshez eddig előírt országos pályázati rendszer is,
•
A személyi jog a
gyógyszertár szakmai vezetésére jogosító általános engedéllyé válik.
•
Csak az lehet
felelős szakmai vezetője egy gyógyszertárnak, akinek van ilyen engedélye, de ez
személyhez és nem adott gyógyszertárhoz kötött lenne, azaz átvihetővé válna más
gyógyszertárba is. Ez a jogosítvány egy
szakmai akkreditáció és nem „kvázi céhes monopólium”.
•
•
bármilyen
gazdasági formában lehet majd közforgalmú gyógyszertárat működtetni azzal, hogy
amennyiben a közforgalmú gyógyszertárat gazdasági társaság működteti, a
személyi jog jogosultjának továbbra is tagként
(vagy részvényesként) tulajdoni részaránnyal kell rendelkeznie.
4.
Szakasszisztensek
gyógyszer kiadási joga
•
A vényköteles gyógyszerek esetében visszaállítja a szakasszisztensek gyógyszer kiadási jogát,
ugyanakkor a vény nélkül is kiadható gyógyszerek tekintetében szakmai,
kiadhatósági korlátokat a törvény nem határozna meg.
•
A gyógyszertárak ellátási
érdekből történő támogatása és a vénykezelési díj (2006-ban 1.1 milliárd Ft)
teljes egészében átcsoportosításra kerül a hátrányos patikák támogatására úgy,
hogy ez az összeg ne az E Alap-ban, hanem külön előirányzatként az Egészségügyi
Minisztérium fejezetében lesz elkülönítve.
•
A nagy forgalmú
patikáknak „Szolidaritási díjat” kell fizetni, amely a kisforgalmú
gyógyszertárak működőképességét támogatja:
Amennyiben a közforgalmú gyógyszertár
működtetésére jogosult éves árréstömege
Ø
30 és
50 millió Ft között van, a befizetendő összeg az éves árréstömeg 0,5%-a,
Ø
50 és 75 millió
Ft között van, a befizetendő összeg 250 000 Ft, és az 50 millió Ft
feletti rész 1 %-ának összegének összese,
Ø
75 millió
Ft felett van, a befizetendő összeg 500 000 Ft, és a 75 millió Ft feletti
rész 2%-ának összegének összese.
•
MFB-vel
tárgyalásokat kezdtünk arról, hogy ott, ahol állátási hiány van, a
patikaalapítást kedvezményes hitel is segítse.
•
Nem lehet fúzióra
lépni ha, a felvásárolni tervezett, községben elhelyezkedő patika 25 km-es,
városban elhelyezkedő gyógyszertár 10 km-es, fővárosban elhelyezkedő
gyógyszertár 2 km-es körzetében lévő gyógyszertárak több mint 1/6-át
közvetlenül vagy közvetetten ugyanaz a vállalkozás, vagy vállalatcsoport
irányítja.
•
GVH
engedély kell fúzió esetén, ha:
Ø
az érintett
vállalkozáscsoportok tagjai és más gyógyszerforgalmazásban érintett vállalkozások
által közösen irányított vállalkozások gyógyszer kiskereskedelmi forgalmazásból
származó előző üzleti évben elért nettó árbevétele együttesen az egymilliárd
forintot meghaladja,
Ø
az érintett
vállalkozások, vállalkozás csoportok között van legalább egy olyan
gyógyszerforgalmazásban érdekelt vállalkozáscsoport, melynek a gyógyszer
kiskereskedelmi forgalmazásból származó előző évi nettó árbevétele a
vállalkozáscsoport tagjai és más vállalkozások által közösen irányított
vállalkozások e tevékenységből származó nettó árbevételével együtt százmillió
forint felett van és
Ø
a tervezett
összefonódás a területi koncentráció növekedését eredményezi.
7. Egyéb
változások a gyógyszertárakban:
•
A gyógyszertárak
kötelesek betegtájékoztatási rendszereket működtetni, amelyek lehetővé teszik a
nem vényköteles termékek árának összehasonlítását
•
Gyógyszert csak 14
éven felüli személynek adható ki
•
A patikák nem
fogadhatnak el gyógyszert ajándékba a gyártóktól, szállítóktól.
8. Egyes vény nélküli gyógyszerek gyógyszertáron kívüli
forgalmazhatóságának megteremtése
Felnőttnek
tekintjük az állampolgárokat, ezért egyes Európai Uniós országok gyakorlatának
megfelelően lehetővé tesszük a recept nélkül kiadható gyógyszerek egy részének patikán
kívüli árusítását is.
A
kockázatok és felmerült aggályok megelőzése érdekében a forgalmazhatóságot szigorú feltételekhez kötjük:
Ø
Az
árusításhoz egészségügyi hatósági engedély kell
Ø
biztonságos,
szakszerű tárolás, eltartás, többi árucikktől jól látható elkülönítés
Ø
folyamatosan
rendelkezésre álló tájékoztatást biztosít – minősített információs rendszer
vagy internetes díjmentes hozzáférés
Ø
külön
személy, aki be van jelentve az egészségügyi hatóságnál
Ø
szabad
polcion csak akkor helyezhető el, ha nincs különleges előírt tárolási feltétel
a gyógyszernek
Ø
fiatalkorúak
számára nem értékesíthető (ez ellenőrizhető is)
Ø
valamennyi
gyógyszer tájékoztatóját nyomtatott formában hozzáférhetővé kell tennie, jól
látható helyen
Miért jó
a változás?
•
Javul a lakosság gyógyszerellátása. A korlátozások eltörlésével javul a lakosság
ellátása, könnyebben, hamarabb jutunk gyógyszerhez, akár éjjel és hétvégén is.
A gyógyszerpiacon is versenyhelyzet alakul ki, ami a szolgáltatások minőségének
javulásához és az árak csökkenéséhez vezet. A gyors patikanyitást szerződésben
vállalt többletszolgáltatásokkal választó új gyógyszertárak már ezekkel,
indulásukkor jelentősen javítják a körzetük ellátását. A versenyhelyzet pedig a
már működő patikákat is hasonló javulásra fogja késztetni.
•
Könnyebben beszerezhető, olcsóbb gyógyszerek. A vény nélkül kapható gyógyszerek gyógyszertáron
kívüli forgalmazásának engedélyezése jelentősen javítja majd a lakosság
gyógyszerellátását. Ez különösen azokban a kistelepülésekben fontos, ahol a
körzetben sem található közel patika. E döntés hatására tovább erősödik a
versenyhelyzet, és csökkennek a gyógyszerárak.
•
Biztonságos ellátás a kistelepüléseken is. A kisforgalmú, döntően kistelepüléseken működő
patikák támogatása nagyobb lesz.
•
Tisztább és szakmailag megalapozottabb
engedélyeztetési rendszer. Az
engedélyeztetési eljárás megváltoztatásával szétválik a szolgáltatói és a
fogyasztói oldal képviselete, az engedélyezés folyamata a továbbiakban a
fogyasztói oldal érdekeinek előtérbe kerülésével történik.
•
Egyszerűbb személyi feltételek a
patikaalapításhoz. A
patikaliberalizáció eredményességét segíti, hogy a személyi jog ezentúl valóban
a személyhez, és nem gyógyszertárhoz kötött lesz.
•
Reálisabb működési szabályok. A személyi feltételek megváltoztatása
ésszerűsíti a patikák működését, és szabályosnak ismeri el a jelenleg is
gyakorta fennálló gyakorlatot.