2007. január 22. és
24. között
hetedik alkalommal
rendezik meg a Minden Gyerek Konferenciát Budapesten.
A konferencia központi témái között
szerepelnek pl. gyermekjóléttel kapcsolatos dolgok, kutatások, a
gyermekintézmények helyzete, a bűnmegelőzés, az egészség, a gyermeki jogok,
vagy akár a napközbeni ellátás.
Helyszín: ELTE, Budapest, XI. Pázmány Péter sétány 1.
1. Csaplár Péterné
- A SNI gyermekek idegrendszer-fejlesztő ( AT) mozgásterápiájának nyomon
követése, eredményeik a motoros és kognitív funkciókra
Az agy évtizede után a 21.században
még mindig nem kapnak kellő hangsúlyt az agy plaszticitására épülő moto-szenzoros terápiák.Az SNI
gyerekek állapota megkívánja különleges gondozásukat ahhoz, hogy felnőtt
korukban a társadalom aktív részeseivé válhassanak, ne kerüljenek perifériára,
vagy a kiaknázatlan tehetségek elkallódjanak. Az SNI gyermekek fejlesztésének
egyik lehetséges eszköze az Alapozó Terápia, mely segíti a tanuláshoz szükséges
neuroendokrin folyamatok megfelelő/jó működését. A
jelen kutatás célja bemutatni a terápia sokoldalúságát, alapterápiaként való
alkalmazásának nélkülözhetetlenségét a tudás társadalmában. Az előadás a
kutatás legfontosabb megállapításait kívánja bemutatni, közkinccsé tenni.
2. Szabó Gábor - A "kéTTé" Magyar Tapasztalati Tanulás Alapítvány munkája
A "kéTTé"
Alapítvány 2004-óta működik hazánkban és céljául tűzte ki az
élménypedagógia/tapasztalati oktatás magyarországi népszerűsítését, a
módszertan eljuttatását a gyakorló szakemberekhez, (mint pedagógusok,
pszichológusok, szociális munkások, stb.), szakmai háló és képzési rendszer
kialakítását számukra, továbbá élménypedagógiai és kalandterápiás programok,
projektek lebonyolítását minden rászoruló célcsoport számára. Több nemzetközi
fórumon is képviseli a magyar éléménypedagógia ügyét
és idén harmadik alkalommal rendezzük meg az Ösvény Nemzetközi Élménypedagógiai
és Kalandterápiás Konferenciát. Az utóbbi években és 2007-ben is több program
részesei voltunk és vagyunk ebben a témában. Standunkon lehetőség nyílik az
érdeklődő szakemberek számára, hogy kapcsolatot vegyenek fel velünk,
megismerjék munkánkat és az együttműködés lehetőségeit.
3. Rétiné dr.
Böhm Éva - A családból a gyermekotthonba, és aztán?
Megállapítás: A családból bekerülni
a szakellátás rendszerébe egyszerűbb, mint oda visszajutni .A családok átmeneti
otthona sokat tehet a hatósági intézkedések megelőzése, a családok problémáinak
megoldása, a család összetartása érdekében. Milyen módszerekkel dolgozik ma egy
civil szervezet által fenntartott családok átmeneti otthona? Mitől lesz
sikeres? És ha mégsem sikerül a családot az alapellátás segítségével egyben
tartani? Az átmeneti nevelésben lévő gyerekek- országos átlagban- több mint 4
évet töltenek el a szakellátás rendszerében. Kérdés, mit kellene tenni a
gyermekjóléti szolgálatnak illetve, a szakellátásban dolgozó családgondozónak,
a hatóságnak, stb. annak érdekében, hogy a gyerekek ne kerüljenek be a
"rendszerbe" és ha mégis, miként lehetne rövidebbre venni a
"bent töltött" időt?
4. Szülők Háza, a Felnőttekért és Gyerekekért
Közhasznú Társaság - A férfi a világot akarja meghódítani, a nő a férfit
szeretné elcsábítani. Hogyan lesz belőlünk családanya és családapa?
Először van a nő és van a férfi,
akik ha egymásra találnak - papírral vagy anélkül -, szépen lassan megismerik,
megtanulják egymást, és élnek együtt, boldogan tovább. Aztán egyszer csak
érkezik egy kisember, akit akár terveztek, akár nem, mindenképpen fenekestől
felforgatja a páros idilljüket. Ez aztán egy egész lavinányi új megoldandó
feladatot zúdít a pár, a házaspár nyakába, és az életére, egyik napról a
másikra. Szülőnek lenni nagy feladat az életben, és azzá érni nem is lehet
hirtelen. A legfontosabb azt tudatosítanunk, hogy szülő nem létezik (ez egy
jogi fogalom) hanem anya és apa van, és eredendően mindkettőnek más a feladata.
A legtöbb konfliktus abból adódik a családdá alakulás korai szakaszában, hogy a
nő és a férfi patikamérlegen kezdi méricskélni, kinek mi a feladata. Sok nő azt
gondolja, ha megszületik a baba, a férfinek ugyanúgy ki kell venni a részét a
gyerek gondozásából. Holott ez egy téves gondolat, mert lehet, hogy ugyanúgy,
de nem ugyanazt kell tennie. Sajnos az sem ritka, hogy a férfiak nem eléggé
megértők a nők felé, ebben a kihívásokkal teljes időszakban. És ez csak egy
példa volt a zsákutcás megoldások közül. A családi életre nem árt éppen úgy
felkészülni, mint a szülésre. Előadásunkkal ezt a felkészülést szeretnénk
segíteni. Közreműködők: Pálhegyi Kriszta,
gyógypedagógus, Dr. Simon Noémi, gyermekorvos, Dr.
Csaba Ákos, szülész- nőgyógyász, genetikus, Wollák
Zsuzsa, dietetikus, Arató Domonkos,
gyermekpszichológus , Sógorka Ildikó, szociálisminkás, Bisztricsány
Linda, drámapedagógus
5. Jávori Ildikó - A hiperaktivitást előnnyé formáljuk!
Mi az a lehetőség ami sikeressé
teszi a hiperaktív gyermekeket és elégedetté teszi a
környezetüket? workshopunkon résztvevőinek exkluzív
élményt kínálunk; aki elég vállalkozó szellemű az kipróbálhatja a hiperaktív életérzést, belekóstolhat az Eleven Tudásháló
módszer izgalmas helyzeteibe. Megismerkedhetnek felnőtt hiperaktív
trénereinkkel. Garantáljuk, hogy a velünk töltött órák izgalmas, új
tapasztalást és tudástartalmat kínálnak. A hiperaktivitás
terén szakértők vagyunk!
6. Galambos Rita - A közösségi tanulás
esélyei a mai középiskolában (munkacím)
Ebben az interaktív workshopban arról lesz szó, hogy a közösségi tanulás (community service vagy service learning)
milyen módon jelenik meg a mai magyar középiskolákban és hogy ez a gyakorlat
hogyan járul hozzá a felelős állampolgári, és a munkaerőpiaci
készségek fejlesztéséhez, valamint a társadalmi szolidarítás
kialkulásához. Szó lesz arról is, hogy ehhez milyen
keretek léteznek ma Magyarországon és hogy még mi minden hiányzik mindezek
sikeres megvalósításához.
7. Lovas Zsuzsa - A különböző
területen folyó mediációs munka tapasztalatai
8. Várnai Dóra - A kortársak közötti
bántalmazás
Áttekintjük a kortárs bántalmazás
jelenségét, gyakoriságát, a lehetséges okait a személyiség, a család, a csoport
és az iskola szintjén, a kortárs bántalmazás azonosításához szükséges
ismertetőjeleket és esetleges problémakezelési technikákat
9. Ditzendy
Károly Arisztid - A nemformális pedagógia lehetőségei
az ifjúsági munkában - Felkészítés az interkulturális
paradigmaváltásra (tréning demonstráció)
A munka keretében a résztvevők rövid
elméleti betekintést kaphatnak a nemformális képzés
kontextusába, áttekintjük a képzői szerepeket. A gyakorlati munka a multikulturális és interkulturális
paradigma közötti szemléleti és gyakorlati különbségekre fókuszál. Arra a
kérdésre keressük a választ, hogyan készíthetjük fel a fiatalokat a globális
társadalomban a kulturális, identitási eltérésekből adódó kihívásokra. A
programot az Európa Tanács és az Európai Bizottság képzési anyagainak és
tapasztalatainak felhasználásával, hátrányos helyzetűekkel, szociális területen
foglalkozók ifjúságsegítői kompetenciájának fejlesztése során alakítottuk ki,
az ERKOMP komplex fejlesztési programjának keretében.
10. Magyar Waldorf
Szövetség - A szöveges értékelés szerepe a Waldorf-pedagógiában
A szöveges értékelés szerepe a Waldorf-pedagógiában A Waldorf-pedagógia
egyik alapgyakorlata, hogy hagyományos osztályzás nincs az iskoláinkban.
Szöveges bizonyítványt azonban minden év végén kapnak a diákok. Erről az
értékelési módról igyekszik képet adni az előadás.
11. Ligeti György - A társadalmi
felelősségvállalás pedagógiája
Meddig terjed az egyén felelőssége?
Hogyan szocializál az iskola a felelősségvállalásra? Van-e feladata/lehetősége
a munkahelynek a társdalmi és környezeti
felelősségvállalás erősítésében? MIlyen jó
gyakorlatok léteznek Európában és Magyarországon?
12. Kulcsár Mihályné
- A térérzékelés és a magatartászavar összefüggései
A térérzékelés fejlődésébe
becsúszott hibák lehetetlenné teszik a világhoz való kapcsolat problémátlan
kiépítését. A térérzékelés bizonytalansága félelmet ébreszthet, ami
agresszióban nyilvánulhat meg, vagy állandóan próbálgatja magát a gyermek
(mindenre felmászik, gyakran kerül veszélyhelyzetbe). Speciális mozgásokkal jól
fejleszthető, melyekkel a magatartási zavarok lényegesen enyhíthetők.
13. Szabó Gábor - A Természet ereje -
munka a szimbólumokkal
Az élménypedagógia / kalandterápia
legfontosabb közege az "érintetlen" Természet. Bár ilyen talán már
nincs is, mégis a természetes környezet, egy erdő mélye, egy folyó sodrása vagy
kanyargós zegzugai, egy letört ág, egy falevél, egy darab kő, egy érdekes
alakzat vagy egy barlang végtelen teret kínál az asszociációknak és
áttételeknek. Az archaikus környezet megmozdít és erős intrapeszonális
dinamikát indít el, s mindeközben régi problémákra kínált új megoldások
tárházát rejti. Hogyan aknázzuk ezt ki pl. traumatizált
személyekkel? Erről szól a workshop.
14. Nagy Zsóka
- A válási krízist megélt, egyszülős családban élő gyermekek és kamaszok
problémái, a kivezető stratégiák.
Családi mediáció
A szülők válása, a gyermekek
életében jelentős változást hoz, ez nagyon ritkán pozitív, a gyermek szinte
mindig sérül. A szülők, és a családokkal-gyermekkel foglakozó szakemberek
felelőssége, hogy ezt a traumát az egyszülős családban élő gyermekek hogyan
dolgozzák fel. Egy 16 éve folyamatosan fejlesztett és kipróbált modellen
keresztül szeretnénk bemutatni, a gyakorlatát. Az egyszülős családban élő
gyermekek életkor specifikus problémáit. A váláshoz vezető párkapcsolati hibákat.
A párkapcsolati és válási mediáció gyakorlati
alkalmazását. Bemutatok egy oktatást ennek megismerésére, a szolgáltatásokat,
amit az alapítvány nyújt az egyszülős családok támogatására.
15. Kiss Tamás - Alternatív pedagógiák,
pedagógiai alternatívák
Pedagógiai reformjaink évszázados
reformpedagógiák. Mire megismeri őket a szakma addigra elavulnak? Ahol eddig
bevezették, ott van-e visszarendeződés? Melyek a valóban korszerű, kortárs
továbbélési formái a hajdani elméleteknek? Mi működik belőlük most? Miért csak
ennyi? Miért pont a végeken, az elitképzésben és az integrációban vertek
gyökeret? Kérdezni a helyszínen is lehet!
16. MKNE - Amit hallok - elfelejtem,
amit látok -megismerem, amit csinálok - azt tudom. (Élményközpontú tanulási
módszerek megismerése és felhasználásuk a gyakorlatban)
Műhelymunka (Workshop).
Rövid elméleti bevezetőben szeretnénk megismertetni a résztvevőkkel a
környezeti nevelésben alkalmazott élményközpontú tanulási módszereket. Ezután
egy ötletbörze keretében tanuljunk egymástól! Gyűjtsük össze, ki milyen
módszereket használ, mivel találkozott eddig, majd olyan gyakorlatokat,
játékokat próbálunk ki, amelyekkel élményszerűbbé lehet tenni bármilyen
oktatási formát, legyen az iskolai tanóra, tanórán kívüli, vagy akár iskolán
kívüli kötetlen foglalkozás. Kiemelten foglalkozunk a komplex tanulásszervezési
formák módszereivel (projektpedagógia, témanap, erdei iskola).
17. Autisták
Érdekvédelmi Egyesülete - Autista majorság hálózat
kiépítése autizmussal élők jövőjének biztosítása
érdekében
Az autizmussal
élő fiatalok iskolás kor utáni ellátása megoldatlan, jelenleg néhány lakóotthon
áll rendelkezésre, ahol a speciális szükségleteket figyelembe tudják venni. A
komplex ellátást célul kitűző autista majorságok az
Írországban sikeresen működő autista farmok példájára
épülnek, alkalmazkodva a hazai sajátosságokhoz. A közel 10 civil szervezet,
amely majorságok létrehozásán dolgozik, hálózati együttműködést indított el
2004 decemberében, melynek célja a szervezet egyediségének megőrzésével egy olyan
kapcsolatrendszer kiépítése, amely biztosítja, hogy az autista
ember ellátása, állapotától fügetlenül, élete végéig
biztosított legyen.
18. Krsztovicsné
Nagy Irén - Az állatkert pedagógia alapjai és ismerkedés a "Nemszeretem
állatokkal"
Rövid előadás az állatkert
fenntarthatóságra nevelésben betöltött szerepéről,az
állatkerti oktató-nevelő munka feladatairól, eszközeiről és módszereiről.
Játékos feladatok az érzékelés és az állatvilág témaköréből. Ismerkedés néhány
kevésbé közkedvelt élő állattal.
19. Vass
Andrea - Az európai polgárrá nevelés alternatív módszerei
Az Európai Uniós módszertani
képzőtábor, mint alternatív, iskolarendszeren kívüli képzési forma bemutatása.
Programunk 2005-ben és 2006-ben valósult meg, 2006-ban egy kiadvány készült a tapasztalatokról.
Témám ennek ismertetetése, valamint a módszertani jellemzők bemutatása
20. Schád
László - Az iskolai drogprevenciós munka módszertana
A serdülőkorban fokozódó
kíváncsisággal fordulunk az új, a tiltott dolgok felé, ezek közé tartoznak a függőséget
előidéző szerek és a viselkedési addikciók is. A drogprevenciós munkában egyre fontosabb, hogy olyan
módszereket vessünk be, amelyek valóban elgondolkodásra késztetik a fiatalokat,
és segítik az egészségmotivált viselkedés fenntartásában. Előadásomban főleg
módszertani kérdéseket szeretnék tárgyalni e témakörről.
21. Kun Bernadette
- "Alternatíva" program - Egy különleges hely a plázákban
csellengő fiatalok számára
Az ALTERNATÍVA egy olyan
alacsonyküszöbű, plázákba járó fiatalokat célzó
program, amely a probléma kezelését oda helyezi, ahol a célcsoport fellelhető,
vagyis a bevásárlóközpontokba. 2005 októberében két hazai plázában
nyílt meg az "Alternatíva" ifjúsági iroda. A szolgáltatás célja, hogy
a plázába járó fiatalokat bevonja különböző programokba,
és a speciális szolgáltatás(oka)t igénylő klienseket a megfelelő szakmai
szolgáltatóhoz irányítsa. A hely szabadidő eltöltéssel kapcsolatos és
egészségfejlesztő programokat, illetve személyes konzultációs lehetőséget kínál
a látogatóknak. Az előadás keretében a programot és az ott szerzett
tapasztalatokat mutatjuk be.
22. Fészek alapítvány Dr. Budai Ágnes -
"Állami gondozott - örökbefogadott"
A FÉSZEK Alapítvány lényegesnek
tartja, és vizsgálja, hogy milyen körülmények, okok miatt kerülnek a gyerekek
állami gondozásba, milyen esélye van a gyerekek családba való
visszakerülésének, a gyermekek örökbeadásának és örökbefogadásának. Előadássunk fontos témája az állami rendszerben élő, roma
származásúnak minősített gyermekek helyzetének feltárása és vizsgálata, annak
érdekében, hogy csökkenjen a diszkrimináció és a gyerekek családban
nevelkedjenek.
23. Kárpáti Árpád - "Csellengő
fiatalok" komplex ifjúsági program
Egy városi bűnmegelőzési
modellprojekt tapasztalatai alapján olyan komplex ifjúsági program kidolgozását
kezdtük meg, amely terjeszthető jó gyakorlatként az ország más városaiban is. A
programot megelőző felmérésekből és eddigi tevékenységünk tapasztalataiból
kiderült, hogy fokozottabb odafigyelést igényelnek a fiatalok, illetve sürgős
cselekvést a korosztályt jellemző problémák. Szocializációjukban számos
hiányosság tapasztalható, amelyeket egy-egy intézmény már nem tud pótolni. A
legtöbb esetben csak összefogással, széleskörű együttműködéssel tudunk
eredményeket elérni, ez pedig új, koordinatív szemléletmódot, és stratégiai
gondolkodást igényel. A célcsoport tagjait érdekeltségük megteremtésével
(önkéntes munka jutalmazása, szabadidős programok, információközvetítés),
valamint széleskörű együttműködés kialakításával, segítségnyújtással és közvetítéssel
(szakmai, ágazati szociális, oktatási, kulturális, közigazgatási intézmények és
civil szervezetek között) vonjuk be a társadalmi folyamatokba, ezen belül az
oktatás és a munka világába. Ezzel megakadályozzuk a célcsoportba tartozó
fiatalok elkallódásának folyamatát, és a helyi társadalom számára is hasznos
közösségi tevékenység végzésére ösztönözzük őket.
24. Simonyi
Gyula - "Ezt elbaltáztátok! - mondta a Teremtő, amikor a túlszaporodott
emberiség belefulladt saját mocskába a szétbarmolt Földön.
Az érdeklődők egy eredetileg indiai
dzsungeliskolák nevelőinek tanárképzésére kifejlesztett interaktív globális
nevelés játékban vehetnek részt. A gyermekvédelem első lépése: a jövő
generációk jogaira, a hosszútávú globális csapdák
felismerésére és a felelős szülőségre nevelés (hiszen a gyermeknemzés
évtizedekre ható döntés).
25. Baranyi
Éva - "GÖRCSOLDÓ" - avagy hogyan viszonyulunk és hogyan viszonyuljunk
felnőtt szerepünkben a gyermeki jogokhoz?
A workshop-demonstráció
a különböző felnőtti (állampolgári és/vagy munkaköri) szerepek és a gyermeki
jogok viszonylatának a létező szinten (valóságos v valóságszerű), és az elvárt
(tudatossággal tudott)kívánalom szinten való működésének áttekintésére, és a
megjelenő ambivalenciák feltárására, a kezelési lehetőségének megmutatására
vállalkozik. Interaktív program, amely segít a saját viszonyulások feltárásában
és azok változtatásában, valamint abban, hogyan tudnak hatni a résztvevők
környezetük viszonyulásaira.
26. Wootsch
Péter - "Szociális város" európai koncepciója - európai üzenetek a
települési ifjúsági munka számára
2007-ben az első félévben német
elnökséggel működik az EU. Ennek a ciklusnak az egyik fontos törekvése, hogy az
ún. "szociális város" koncepciót megismertesse, támogassa, a
gyakorlati lépésekben segítse az Európai Unió. Milyen tanulságokkal jár ez a
települési ifjúsági munka számára? Mire érdemes figyelniük a magyar
önkormányzatoknak, ha cselekedni kívánnak a településen élő fiatalokért? Az
előadás felvázolja a "szociális város" elméleti kereteit és bemutat
néhány gyakorlati példát.
27. Sárfalvi Judit -
"Természetismeret és természetábrázolás" c. komplex, állatkerti
foglalkozás bemutatása
A Fővárosi Állat- és Növénykert
kisiskolásoknak szóló programjának bemutatása, mely részben terepi, részben
tantermi, komplex, természetismereti és művészeti foglalkozás. A
programismertetőt elsősorban tanítóknak, szabadidő szervezőknek és kollégiumi
nevelőknek ajánljuk.
28. Sárfalvi Judit - "Zoopedagógia módszertana" - a Fővárosi Állat- és
Növénykert akkreditált továbbképzésének bemutatása
Az akkreditált továbbképzés
felépítésének, tematikájának bemutatása, a jelentkezés és részvétel
lehetőségeinek ismertetése. A programot óvópedagógusoknak, tanítóknak,
tanároknak, gyógypedagógusoknak, kollégiumi nevelőknek, osztályfőnököknek,
szabadidő szervezőknek ajánljuk.
29. Kothencz
János - ÁGOTA Alapítvány (Állami
Gondoskodásban Élő és Veszélyeztetett Fiatalok Támogatásáért Alapítvány)
általános bemutatása, élménypedagógiai, szakmai segítségvállalás (ÁGOTA országos kutatás) és a tervezett Pedagógiai
Módszere
* ÁGOTA
Alapítvány (Állami Gondoskodásban Élő és Veszélyeztetett Fiatalok Támogatásáért
Alapítvány), valamint tevékenységének általános bemutatása, élménypedagógiai,
szakmai segítségvállalásának (ÁGOTA Országos
Kutatás) és a tervezett Pedagógiai Módszertan fókuszában. * Az ÁGOTA Alapítvány (Állami Gondoskodásban Élő és
Veszélyeztetett Fiatalok Támogatásáért Alapítvány) szemléletmódja a magyar
gyermekvédelemben .
30. Kothencz János - ÁGOTA Táborok (Állami Gondoskodásban Élők Országos
Találkozója) élményprogramja, mint pedagógiai eszköz
ÁGOTA Táborok felépítése.
Különleges elemek (módszertani,
emberi tényezők) alkalmazása, mint a sikeresség záloga. Megvalósított programok
hátterében megbúvó pedagógiai eszköztár.
31. Zentai
Zita - Állatkerti foglalkozások, kirándulások kisiskolásoknak
Az állatkerti látogatás
megszervezése. Állatkerti foglalkozás lehetőségek, tananyaghoz kapcsolódó témák
(hazai élőhelyek) ismertetése. Az állatkerti órák módszerei.
32. Bardossyné
Stolár Klára - Állatok testközelben a Veszprémi
Állatkertben
Az állatkerti állalatok
megtekintésén kivűl lehetőség van egyes állatokkal
közvetlen kapcsolatotis teremteni. Milyen módon
lehetséges ez az egészséges, a látás, hallás, mozgás és értelmileg sérült
gyermekek számára.
33. Élményakadémia Közhasznú Egyesület
- Élmények Iskolája - kalandpedagógia és személyiségfejlesztés az
osztálykiránduláson
Gyakorlatias, ízelítő jellegű workshop arról, hogy egy élménydús
és kalandos osztálykirándulás hogyan fejlesztheti a fiatalok személyiségét.
Különös hangsúlyt fektetünk az együttműködőkészségre,
egymás elfogadására, az önmagukért, társaikért és környezetükért való aktív
felelősségvállalásra, és az önbizalom fejlesztésére. Aki jön, mozgásos feladatokban
való aktív részvételre készüljön (az erőnlét nem számít, csak a nyitottság az
újra:)! Igyekszünk személyes élményeken keresztül bemutatni a kalandpedagógia
erejét.
34. Tóth Julianna - Élménypedagógia a
gyermekotthonokban - Mit? Miért? Hogyan?
A gyermekvédelmi szakellátásban
nevelkedő gyermekek mindenképpen speciális helyzetben vannak. A nevelésük,
személyiségfejlődésük során felmerülő problémákra a szakellátás gyakran nem tud
megfelelő választ adni. Az élménypedagógia egy alternatív megoldás lehet ezekre.
Bécsben már sikerrel alkalmazzák ezt a módszert. Előadásomban kifejtem, miért
és miben segíthetnek az élménypedagógiai projektek, valamint bemutatom a
különféle Bécsben alkalmazott stratégiákat. Az előadás végén a résztvevőkkel
közösen szeretnék eszmét cserélni az élménypedagógia hazai alkalmazásának
lehetőségeiről, jövőjéről.
35. Szabó Gábor - Élménypedagógia és
kalandterápia 1.0
Mi is az az
élménypedagógia / tapasztalati oktatás / Erlebnispädagogik
/ experiential education és
honnan származik? Hogy néz ki ma a világban ez a módszertan? Melyek a legfőbb
szakmai szervezetek? Mi történt eddig hazánkban ebben a témában, mi a magyar
realitás? Ki az élménypedagógus? Ki a kalandterapeuta? Hogyan lehet azzá válni?
Mik a kockázatok és mellékhatások? Előadásunk ezekre a kérdésekre választ
keresve és néhány hazai és külföldi projekt bemutatásán keresztül kalauzolja el
hallgatóit az aktív cselekvéssel fejlesztés világába.
36. Mikolovits
Veronika - Élménypedagógia és kalandterápia: barlangászás
kicsit másképpen
Fogyatékos (látás-, hallás-,
mozgássérült) és a fóti Gyermekvárosból hátrányos helyzetű gyerekeknek
szervezünk terápiás céllal barlangtúrákat, illetve megismertetjük őket az ún.
extrém sportokkal, amik mind fizikálisan, mind pszichésen fejlesztő hatásúak
lehetnek számukra. Hogy miért és hogyan? Erről szól az előadásunk.
37. Holler
Judit - Ízelítő a múzeum műhelytitkaiból
A Magyar Természettudományi
Múzeumban folyó interaktív múzeumpedagógiai programok bemutatása a közönség
számára is rászvételt biztosító bemutató keretében.
38. Kovács Nikoletta - Órarendbe
illesztett élménypedagógiai foglalkozások magatartási-, beilleszkedési-,
tanulási nehézséggel küzdő gyerekeknek a Ferencvárosi Általános és
Szakiskolában
A foglalkozásunkon különböző,
sajátélményű gyakorlatokon keresztül megismerkedhetnek az iskolánkban,
különböző korcsoportokban folyó élménypedagógiai foglalkozások kialakulásával,
formáival, módszereivel, tapasztalataival, eredményeivel.
39. Varga Attila - Ökoiskola
a gyakorlatban - fenntarthatóság az iskolában
A workshop
elsősorban gyakorló pedagógusoknak szól és néhány interaktív gyakorlaton
keresztül azt mutatja be, hogyan vihető be a ökoiskolai,
a fenntarthatóság pedagógiáját megvalósító szemléletmód a gyakorlati pedagógiai
munkába. Hogyan kapcsolható össze az iskola fizikai környezettudatos
működtetése a fizika vagy kémia, de akár a magyar vagy a történelem órákkal?
Hogyan lehet ugyanazzal a foglalkozással a tananyagot is megtanítani és részt
venni a helyi közösség életében?
40. Bodor Tamás - Önkormányzati
ifjúsági szolgáltatások - avagy egyfajta lehetséges út
Az önkormányzatok gyermek és
ifjúsági tevékenységét az önkormányzati törvény mellett az ágazati jogszabályok
határozzák meg. Ebből következően az, hogy helyben mit történik ma ifjúsági
területen, az jellemzően a települési "megszállott" emberektől és a
helyi döntéshozóktól függ. Az előadás - tapasztalatok alapján - rávilágít arra,
hogy ilyen feltételek mellett mit lehet csinálniuk, milyen szolgáltatórendszert
lehet kiépíteniük a helyi önkormányzatoknak.
41. Strenner
Szilárd - Baranyi Éva / Önkéntes Központ Alapítvány /
Ifjúsági önkéntesség
A workshop
gyakorlati példákon keresztül dolgozza fel, hogy milyen személyiség és
kompetencia-fejlesztő, lehetőségei vannak a fiatalokkal által szervezett és
tanár vagy ifjúságsegítő szakember által segített önkéntes programoknak. A workshop a következő kérdésekre keresi a válaszokat: -
Miért és kiknek előnyös az ifjúsági önkéntes kezdeményezések integrálása az
iskolai vagy iskolán kívüli tevékenységekbe? - Hogyan építhető be a az
osztályfőnöki vagy más tantárgyi munkába az önkéntesség és/vagy az
önkéntességre nevelés? - Mik az ifjúsági önkéntes programok megvalósulásának
minimum feltételei? - Milyen kompetenciákat fejlesztenek a fiatalok által működtetett
önkéntes programok? - Milyen konkrét tapasztalatok léteznek a különféle
területeken szervezett (egészségügy, szociális, civil szervezetekkel való
együttműködésekből, önállóan szervezett stb.) ifjúsági önkéntes programokból? -
Milyen értékei, hozadékai vannak az önkéntesség PEDAGÓGIAI PROGRAMBA, tantervbe
építésének, különös tekintettel az osztályfőnöki órákra?
42. Mohai Mónika - Bátor Tábor - Komplex
rehabilitációs program krónikus betegséggel élő gyermekek és családjuk számára
A Bátor Tábor Alapítvány terápiás
rekreációs programokat szervez daganatos, cukorbetegséggel élő, és krónikus
izületi gyulladással élő gyermekek számára. A különböző foglalkozásokon (pl.:evezés, íjászat, lovaglás, bátorkodás, kézművesség,
fotó, színház, tánc)a gyerekeket kihívások elé állítjuk, melyek teljesítésével
átléphetik saját vélt korlátaikat. Az eredmény a gyerekek önbizalának,
önértékelésének javulása, mely hosszú távon kihat gyógyulásukra is.
43. Szabadka Péter - Bűnmegelőzés a gyermekvédelemben a Béke Gyermekotthon és
Általános Iskola projektje - Az Országos Bűnmegelőzési Bizottság 2006. évi
nyertes pályázata a hátrányos helyzetű gyerekek és fiatalok bűnelkövetővé
válásának megelőzése
A Béke Gyermekotthon és Általános Iskola az Országos Bűnmegelőzési Bizottság
2006. évi makro pályázatán nyert támogatást. A Béke Gyermekotthon más
együttműködő partnerekkel modellprogramot dolgozott ki és valósít meg a súlyos
vagy ismételten bűncselekményt elkövető 12-14 éves gyermekkorúak reintegrációjának elősegítésére, bűnismétlésük
megakadályozására. A megvalósított programról a pályázó hatástanulmányt készít.
A bűnmegelőzési modellprogram az alábbi tevékenységet tartalmazza: * Személyre
szabott foglalkozás, képzés, képességfeltárás. * Jóvátételi módszer
alkalmazása. * Drámapedagógiai módszer hasznosítása. * Egyéni és
csoporttechnikák alkalmazása. * Sport és intenzív mozgást biztosító
foglalkozások szervezése. * Kortárssegítés. * Intenzív családterápia és
családgondozás. * A program utókövetése, hatástanulmány készítése.
44. Lovász Mariann - Csobogók-
integrált gyermek, ifjúsági és családi klub
A tatabányai Regionális Módszertani
Családsegítő Szolgálat és Gyermekjóléti Központban 2003 óta működik a
"Csobogó" klub, melynek tagjai az úgynevezett "más fogyatékkal
élő"( autista-, figyelem- és tanulási zavarral
küszködő), értelmi fogyatékos gyerekek és fiatalok, valamint ép gyerekek és
fiatalok + szüleik. A klub működését, projectjeit, az együttlét örömeit
szeretném bemutatni. Komárom-Esztergom megyében, illetve a régióban nem tudunk
más ilyen jellegű klub működéséről.
45. Fodor Éva - Csoport munka cigány
gyerekekkel egy szegregált telepen, Nyíregyházán
A Periféria Egyesültben 1999 óta
dolgozunk Nyíregyháza szegregált telepén cigány
gyerekekkel. A program során célunk a roma gyerek esélyegyenlőségének növelése,
társadalmi integrációjuk elősegítése, valamint a deviáns és erőszakos
magatartásformák csökkentése. A program alapvetően szocializációs program,
ahol, ahol a gyermekek új ismereteket szereznek, fejlesztik jártasságukat az
emberi kapcsolatokban és a kapcsolati problémák kezelésében, valamint a normakövető
magatartás elsajátításához hasznos készségeket és magatartásformákat tanulnak
meg. A program során tematikus csoportokat (drámapedagógiai, kommunikációs,
pályaorientációs), szabadidős foglalkozásokat (játszóház, textil és festő
szakkör), sportedzéseket (foci, kung-fu, aerobic) és
kulturális klubokat (irodalmi, mese, cigány tánc) szervezünk. A program inteprofesszionális együttműködésen alapul, ahol a
különböző szakmai területek szakemberei együtt és az egyes program elemekkel
külön - külön is hozzájárulnak a cél megvalósításához. A szakmai tevékenység
team munkában működik, ahol a teamben együttműködő szakmai területek: szociális
munka, pszichológia, fejlesztő pedagógia, dráma pedagógia, iskolai
gyermekvédelem, szabadidő szervezés, egészségügyi prevenció, sport.
46. Karlaki orsolya
- Csoportos szociális munka dyslexiás középiskolásokkal-Mi világunk program
A program felmenő rendszerben egy
középiskola 9-12 évfolyamán valósul meg.A projekt
célja a tanulási problémákból eredő pszichés iskolai hátrányok kompenzálása:kirekesztődés megelőzése, előítéletek
kezelése, önismeret fejlesztése. Hisz a legtöbb iskola, ha látensen is,de előítéletekkel viseltetik ezen diákokkal szemben.Akiknél így vislekedési/magatartási
problémák alakulnak ki, amit az iskolának már nincs kapacitása kezelni, ezért
van szükség külső szakemberekre.
47. Takács Gábor - DrámaDrom
- kísérleti program Mánfán, halmozottan hátrányos
diákok számára
Az előadás gerincét egy 50'-es
(díjnyertes) dokumentumfilm adja, melyhez kiegészítő magyarázatok tartoznak. A
résztvevők kérdései alapján alakul a beszélgetés.
48. Miklósi Balázs - Drogprevenciós kortárssegítő tréning gyermekotthonos
fiataloknak
Hatodik éve vezetek a Kornis Klára Gyermekotthon és Szakiskolában drogprevenciós szemléletű kortárssegítő tréninget. Az
elmúlt nyáron nyílt lehetőség arra, hogy a "saját" intézményünkből
kilépve a Fővárosi fenntartású gyermekotthonok számára is nyitottá tegyük a
képzést. A tapasztalatok ismeretetését követően, a
kortárssegítő képzés módszertanából kaphatnak ízelítőt és a segítő
hálózatépítés lehetőségeit kutathatjuk közösen.
49. Fülöp Dániel - Egészségnevelés a
közoktatásban(drog, dohányzás, szex, AIDS, anorexia,
rasszizmus, tolerancia)
Egészségnevelés a közoktatásban:
Segítséget nyújtunk, hogy milyen módszerekkel, eszközökkel, és oktatssuk a diákokat a prevenció területén, úgy hogy az
sikeres is legyen ne csak kimondott szavak.
Rövid filmbemutatókat is tartunk
oktatófilmekből, melyet a STUDY Guard oktatófilm
kiadó forgalmaz és számos szakmai szervezet ajánl(ORFK Bűnmegelőzési Osztály,
Fővárosi Közlekedési Főfelügyelet, Nemzeti AIDS Bizottság)
50. Makai
Katalin - Együttműködés a tanulásban
Az együttműködő tanulás elsősorban a
megváltozott társadalmi helyzet, a munkahelyek új igényei, az
információ-robbanás, valamint az iskola tartalmi és módszertani válsága miatt
válik szükségessé napjainkban. A saját élményen alapuló bemutatón a kooperatív
tanulás mindennapi gyakorlatába pillanthatnak be a résztvevők. A módszer
magában hordozza a hatékony tanuláshoz elengedhetetlen készségek, képességek
széleskörű fejlesztését is
51.
Mérő Ágnes, Kovács Orsolya - Egyetemistákkal az általános iskolások
környezettudatosságáért
A workshop
résztvevőinek azt kínáljuk, hogy betekintést nyerhetnek három olyan környezeti
nevelési projektbe, melyet egyetemisták szerveztek általános iskolásoknak.
Nyári tábor, a környék természeti értékeinek kutatása vagy verseny rendezése?
Élvezetes tanórán kívüli tevékenységek során egész világok nyílnak meg a
gyerekek előtt. A szemléletformálásban segítenek a környékén tanuló lelkes
egyetemisták!
52. Szabó András - Elégtelen
intézményes kapcsolatokkal rendelkező fiatalok elérésének és segítésének
lehetőségei a Kapocs módszerei alkalmazásával
A magukra maradó, alkalmazkodási problémákkal viaskodó, bajba keveredő
fiatalokkal kapcsolatban a Kapocs szisztémáját, a szervezet konkrét működésének
fontosabb jellemzőit, szakmai szempontjait, fogalmi rendszerét, működési
feltételeit és körülményeit muttajuk be - immár
tizenöt esztendős szakmai tapasztalatok alapján.
53. Szabó Csaba - ELEVEN Ifjúsági
Közösségi Tér - Közösségi Program az élhetőbb lakótelepért a HELPI Kecskeméti
Ifjúsági Információs és Tanácsadó Iroda projektje
A HELPI modellprogramot dolgozott ki az épített és
természeti környezet közösségi védelmére, a környezettudatos magatartás
megerősítésére. A program célja környezettudatos magatartás erősítése Kecskemét
széchenyivárosi lakótelepén. Olyan védett,
alacsonyküszöbű (könnyen, önkéntesen, ingyenesen hozzáférhető) közösségi tér
működtetése, mely lehetőséget teremt a lakótelepi, csellengő, kallódó,
"problémás" fiatalok közösségbe vonására, például - az iskolán kívüli,
lakóhelyen belüli programok szervezésével (nappali és éjszakai játszóház,
alkotótevékenység, kirándulások, ismeretterjesztő vetélkedők), valamint - a
lakókörnyezet biztonsága érdekében az épített környezet védelmét szolgáló
tevékenységek megvalósításával ("falfirkátlanítás",
hulladékgyűjtés, parkgondozás, legális street art és street sport helyszínek kialakítása).
54. Dr. Bíró Endre - Elhárítás,
eltanácsolás, áthelyezés, kizárás, magántanulóvá válás törvényességéről az
iskolákban (A tanulói jogok és az intézményi érdekek ütközésének esetkörei.)
A közoktatási törvény viszonylag szigorú
feltételekhez rendeli a tanuló státuszának megváltoztatásához kapcsolódó
intézményi döntéseket, illetve az integrált oktatásban részvételhez fűződő
jogok érvényesülésének megakadályozását. A gyakorlat mégis üzemszerűen
kialakította a gyerek távoltartásának illetve eltávolításának technikáit. Az
előadás ezeket vizsgálja meg törvényességi szempontból, s kísérel meg jogi
eljárási segítséghez támpontokat adni.
55. Mahlerné Köfner Anikó - Esély és együttműködés - autizmussal
élők csoportos befogadó oktatásának jó gyakorlata Székesfehérváron
A székesfehérvári Arany János
Általános iskola Nyitott Világ Autista Tagozatának
gyógypedagógusai és a többségi Herman Ottó Általános
Iskola pedagógusai együttműködésével megvalósuló csoportos integrációs modell
kerül bemutatásra az előadásban, amely az Európában elfogadott legkorszerűbb
szakmai alapelveken alapul. A hazai tekintetben mintaértékű program jelentős
lépés a hazai közoktatás integrációs törekvéseinek kiteljesítésében. A befogadó
nevelés, oktatás gyakorlata és a megvalósítás kérdései folyamatosan
foglalkoztatják az érintett szülőket, szakembereket, ezért fontosnak tartjuk a
szakszerű program bemutatását, terjesztését és a gyakorlattal kapcsolatos
kérdések megválaszolását.
56. Gruber
Andrea - Experiential Education
- az élmény- és kalandpedagógia szakterületének kezdeti lépései hazánkban,
saját élményen keresztül
A workshop
az élménypedagógia módszerét mutatja be a részvevők saját élményén keresztül. A
beszélgetésből az is kiderül, hogy hol tart ma az élménypedagógia, mint szakma
Magyarországon és milyen kapcsolódási lehetőségek vannak.
57. Ligeti György - Felelősségvállalás
csoportban - tréning
Kiscsoportos gyakorlati tréning a
felelősségvállalás, a demokratikus döntéshozás és a hatékony kommunikáció
fejlesztésére. A program célja, hogy a résztvevők saját munkájuk során új
módszerekhez jussanak hozzá. A résztvevők az egyedi tréningen maguk fogalmazzák
meg tapasztalatikat, s adnak egymásnak visszajelzést.
58. Szelenyi
Zsuzsanna - Gyerekbarát Európa - Az Európa Tanács új három éves programjának bamutatása
Az Európa Tanács 2006-2008 között
egy széles, szektorokon átívelő prgramot hirdetett
"Építsük Európát a gyermekekért, a gyermekekkel" címmel. A program
két fő dimenziója a gyermekek jogainak érvényesülése Európában és a gyermekek
elleni erőszak visszaszorítása. A Program célkitűzése az államok támogatása a
gyermekek jogainak védelmével kapcsolatos nemzeti stratégiájuk megszilárdítása,
vagy kidolgozása és a gyermekek elleni erőszak érdekében tett politikák
területé. A program segítségével az államok útmutatást kapnak átfogó, koherens
és hozzáférhető jogi kereteik megtervezéséhez is. A program modelleket javasol
a hatékony intézményi keretek kialakításához, és elősegíti a nemzeti
irányvonalak megtervezéséhez és végrehajtásához szükséges részvételi folyamatok
beindítását. Az előadás/beszélgetés számot ad a Program céljairól és a
kapcsolódó beszélgetés során igyekszik számba venni a gyakorlatban dolgozó
szakemberek szükségleteit és igényeit a Programmal kapcsolatosan.
59. Dr. Herczog
Mária - Gyermekbántalmazás és elhanyagolás egy szélesebb értelmezési keretben
(Egy most megjelenő könyv apropóján)
A gyermekbántalmazás és elhanyagolás
az elmúlt években sokat tárgyalt, de sajnálatosan kevéssé koherens módon kezelt
kérdése a gyermekvédelemnek, ahol sem a fogalmak, sem az elméleti keretek, sem
pedig a lehetséges megelőzési, beavatkozási technikák tekintetében nincs
szakmai konszenzus és sajnos érdemi szakmai diskurzus is alig, a gyakorlatról
nem is téve említést. Ennek megváltoztatásához kíván az előadás - és az előadó
e tárgyban írt könyve - támpontokat és vitalehetőséget biztosítani.
60. Sziklai István - Gyermekesély
zászlóshajó program - A Kormány kiemelt ágazatközi programja a
gyermekszegénység csökkentésére, amelyet 2007 - 2013 között Uniós támogatások
segítségével valósít meg.
Az előadásban röviden vázolom a
gyermekek esélyteremtésének Uniós támogathatóságát, valamint részletesen sorra vesszük
a fejlesztési célokat, azok elérésének ismertetésével együtt. Azt a kérdést
járjuk körbe, hogy ki milyen fejlesztéseket, mekkora forrásból tervez
megvalósítani a gyermekszegénység csökkentésére.
61. Csonka Donát - HÁZÉPÍTÉS FÖLDBŐL HÁZÉPÍTÉS
FÖLDBŐL
-Munkatanfolyam Gyűrűfűn
A Gyűrűfű közössége földház építő
tanfolyamot tartott 2006. aug 5-13, melynek keretében
döngölt fal készítés, vályogtégla-vetés, falazás, tapasztás,
fal-faragás stb. munkák elsajátítására nyílt mód. Ennek tapasztalatait, utóéleteét valamint a következő év terveit osztanám meg az
érdeklődőkkel. A következő Ösvény Alapítvány által szervezett 2007 05 01-13
munkatanfolyam ideje alatt a fiatalok 6 napos szemináriumon sajátíthatják el a
fent említett technikákat, valamint előadásokat látogathatnak.A
részvétel építészhallgatók számára szakmai gyakorlatként is elszámolható.
62. Mahlerné
Köfner Anikó - Hogyan játszunk, tanuljunk, éljünk
együtt autizmussal élőkkel? - autizmus
barát környezet bemutatása
A konferencia keretében - egy külön
teremben - a strukturált foglalkozás megszervezéséhez "autizmus
barát" környezetet rendezünk be az integrációs csoport, a többségi iskola
tanulói (kb. 10 gyermek) és szakemberei számára (6 fő). A foglalkozás keretében
minden gyermeknek sikerélményt nyújtó strukturált szociális, játék és zenei
fejlesztőprogram zajlik. Célunk, hogy bemutassuk az autizmussal
élők számára akadálymentes és támogató "autizmus
barát" környezet kialakításának elemeit, a vizuális támogatás eszközeit és
gyakorlati alkalmazásukat. A programon egyidejűleg 15-20 fő érdeklődő
fogadására és a látottakkal kapcsolatban felmerülő kérdések megválaszolására
lesz lehetőség.
63. HuMuSz -
Hulladékcsökkentés az iskolákban - Módszertani ötletbörze
Napról napra több szemetet termelünk, egyre nagyobb
problémát jelent a hulladék biztonságos kezelése, ártalmatlanítása. Mit tehet
az iskola és a gyerekek a hulladék mennyiségének csökkentése érdekében? Könnyen
megvalósítható ötletek, melyek gyakorlati hasznánál csak a szemléletformáló
hatásuk nagyobb. Osszuk meg egymással ötleteinket, tapasztalatainkat: kinél
hogy működik a "bolhapiac", mit jelent a madárkarácsony, hogyan
írassunk röpdolgozatot, mire jók még a kidobásra szánt használati
tárgyak-eszközök? Mindenki hozzon egy ötletet!
64. Botár Béla - Humanisztikus
szemlélet a gyermekvédelemben
Milyen helyzetben van a
gyermekvédelem? Miyen problémák jönnek be az
iskolába, amire válaszolni kell az intézménynek, s a pedagógusnak? Bemutatok gyerekeksorsokat, akik támasz nélkül vannak, s segítségre
szorulnak. Egy Izraelből 12 éve adaptált gyermektámogató és segítő rendszert is
szeretnék bemutatni, amelynek neve Virág-mozgalom. Az intézményünk bemutatása
kapcsán szólnék a harcművészet szerepéről, amely hatékonyan segítheti a
beilleszkedési zavarok \"kezelését\".
65. Sipos
Győző - Ifjúsági mobil szolgáltatórendszer Vas
megyében
Ifjúsági mobil szolgáltató rendszer Vas megyében A
2002 óta működő Vasi LOGO-Mobil Ifjúsági Szolgálat
működésének, eredményeinek bemutatása tapasztalatokkal, dilemmákkal
66. Balogh Anikó - Ifjúságközpontú
vidékfejlesztés tapasztalatai a Baranyai Hegyháton
Ifjúságközpontú vidékfejlesztés
tapasztalatai a Baranyai Hegyháton. A Baranyai Hegyhát a Sásdi
Statisztikai Kistérség településeit összefogó vidékfejlesztési akcióterület,
melyen VFC Kísérleti LEADER program- "lépés Váltás a Baranyai Hegyhát
megújításáért", valamint az AVOP LEADER+ - "Tovább Lépés a Baranyai
Hegyhát megújításáért" a fiatalokat a fókuszba állítva zajlott le.
Programjaink átfogó célja egy pozitív jövőkép közös megfogalmazása és
megvalósítása a térség számára, ezzel a gazdasági és társadalmi felemelkedés
feltételeinek megteremtése a gazdasági és közösségi kapcsolatok megerősítésén
keresztül. A Lépés Váltás, és Tovább- Lépés célcsoportjai a FIATALOK, a
programok az ő érdekeiket tartották szem előtt. A fellendülés megindulásához, a
holtpontról való kimozduláshoz olyan kisebb léptékű, de nem kevésbé nehezen
elérhető célok megvalósításán keresztül vezet az út, mint a fiatalok
megtartása, a helyi közösségek aktivizálása. A tartós letelepedésnek azonban
alapvető feltétele, hogy az itt élők munkát találjanak helyben vagy a közelben!
Ezért a fiatalok megtartásának célkitűzésével szoros kapcsolatban áll a helyi
gazdaság fellendítésének célja, amelyhez egy harmadik társul részben
eredményként, részben eszközként: a térségi kohézió erősítése az otthonra,
munkahelyre találó fiatalokért, általuk és érettük!
67. Csányi
János - Internet Játékház - kultúra, oktatás, kreativitás a digitális
korszakban
Az Internet Játékház 1996 óta gyűjti,
rendszerezi és adja közre a magyar játékkultúrával kapcsolatos információkat.
Játék témájú CD-ROM enciklopédiáit tankönyvvé minősítették. Különleges, a
digitális világot a hagyományos tanítási elemekkel ötvöző oktatási programja
alapján a Jövő Házában is tartanak foglalkozásokat. Az előadás keretében
legújabb eredményeinket, tapasztalatainkat mutatjuk be.
68. Bányai Sándor - Kalandok és
Álmok... élménypedagógai fókuszú tematikus
fejlesztőfoglalkozások gyerekeknek és pedagógusoknak
69. 21. Színház - Kapcsolatok-Agresszió-Szex - Bűnmegelőzés a drámapedagógia
eszköztárával
A workshop lehetőséget
teremt a résztvevőknek, hogy megismerkedjenek a 21. Színház komplex, 3 részből
álló bűnmegelőzési programjával. A csapat és a program a drámapedagógia módszerével
dolgozik: annyira interaktív, hogy a részvevők nélkül nem történhet szinte
semmi. Ilyen, amikor a gyerekekkel játszunk és ilyen lesz ez a workshop is, hogy, aki ott van, saját élményt szerezhessen
erről a módszerről és a konkrét programról. Ezért, ha érdekes a téma, és/vagy
szívesen VESZ RÉSZT a játékban, akkor jöjjön el és játszunk, gondolkodjunk
együtt! Köszönjük! A 21. Színház csapata
70. HuMuSz -
Kapcsolatteremtés az oktatási intézmények és a civil szervezetek között
Miért jó egy iskolának kapcsolatot
tartani civil szervezetekkel? Miben tudják segíteni egymás munkáját? Miért
korlátozott az információáramlás az iskolák és a civil szervezetek között?
Keressük meg együtt a válaszokat, építsünk kapcsolatokat! A workshop-on
bemutatkozik néhány környezeti neveléssel foglalkozó civil szervezet, akik a
résztvevőkkel együtt keresik a kapcsolatépítés és együttműködés lehetőségeit.
71. Kökényesi
Ágnes - Káva - színház és nevelés; művészetpedagógia fiataloknak, fiatalokkal
Az előadás gerincét a Káva Kulturális
Műhelyről szóló PPP adja. Az elsődleges cél a neveléssel, művészetpedagógiával
foglalkozó civil szervezet működésének, programjainak, eredményeinek
bemutatása.
72. Magyar Waldorf
Szövetség - Képességek fejlődésének lehetősége a középiskolában
Képességek fejlődésének lehetősége a
középiskolában Alapvetően kérdések vetődnek fel. Milyen "alulról
érkező" és "felülről jövő" szorításban nevelődik egy
középiskolás ma Magyarországon? Nevelik-e tudatosan a kamaszokat? Mit jelent
egyáltalán a képességek fejlesztése? Közvetlen vagy közvetett a
fejleszthetőség? Mit és hogyan kell fejlesztenünk? Milyen viszonyban van
egymással pedagógiai gyakorlat és elmélet, nevelés és oktatás? Mit jelent gondolat-érzés-akarat viszonyhármasa: milyen válaszokat
adhat a Waldorf-pedagógia?
73. Magyar Waldorf
Szövetség - Képességfejlesztés a kisiskolás korban a Waldorf-iskolában
Az alapvető tanulási képességek megszerzésére különös
hangsúlyt fordít a Waldorf-pedagógia. A valódi
képességek megszerzésére olyan tanulási folyamatok eredményeként tehetünk
szert, amelyekben a gyermek teljes lényét megszólítjuk. A belső képek és a
mesék segítségével az átélés, a játékok és más mozgásos feladatok által a
cselekvés erőin keresztül jutunk el fogalomalkotásig: a fej, a szív és a kéz
egyidejűleg van jelen egy-egy tanulási folyamatban. Ehhez azonban térre és
időre van szükség, így egymástól egészen távolinak tűnő fogalmak kerülnek
egymáshoz közel: tanulás, felejtés, alvás, emésztés, erő és képesség. A Waldorf-pedagógia célja, hogy a gyerekekben a természetes
fejlődési útjuknak megfelelően erősítse és ápolja az ébredő képességeiket.
74. Farkas Imre - Kézenfogva
a halálba induló gyermekkel
Magyar Ifjúsági lelkisegély
bemutatása. Ezzel kapcsolatos előítéletek. Segítségkérésre szocializálás. Drog valós
veszélyeinek, probléma feltárása és segítése az anoním
lelkisegély telefonban. Iskolai követelményszint,
szülői elvárások a halál kapujában. Munkatársaink professzionálisan képzett
szakemberekből álnak, akik egyedüli jogosúljai annak,
hogy kézenfoghatják a halálba induló gyeremeket!
75. Baranya Megyei Gyermek és Ifjúsági
Közalapítvány Kórháziskola - Kórháziskola Pécsett. Rendhagyó osztályfőnöki óra.
Kórháziskola Pécsett.Betegágy
mellett történő oktatás, tanítás és foglalkoztatás.Kórháziskola
kapcsolata a kórházban fekvő beteg gyerek saját iskolájával. Rendhagyó
osztályfőnöki óra a beteg gyerek iskolájában, az osztálytársakkal, a kezelő osrvossal,szakápolóval és a kórházpedagógussal. Az Európai
Kórházpedagógusok Egyesülete a HOPE, és annak magyarországi képviselete.
76. Fridrich
Ágnes - Környezeti nevelés és erdei iskola egy ökológiai faluban, Gyűrűfűn
Gyűrűfű hazánk első ökológiai
rendezés alapján épült települése. Az itt működő Veronika Erdei Iskola
hitelesen, játékosan és mindenre kiterjedően vezeti be a gyerekeket az itt élők
környezettudatos életmódjába. A természetismereti, ökológiai, hagyományőrző,
sport és közösségfejlesztő programok teszik kis vendégeink számára
felejthetetlenné és hasznossá az itt töltött napokat.
77. Medjesi anna - Külföldi tanulók a magyar közoktatásban
A rendszerváltás utáni közoktatás
egy új jelensége a külföldi, magyarul nem beszélő gyerekek jelenléte az
iskolákban. A workshop bevezető része rövid
áttekintést ad a magyarországi migrációs folyamatokról, elsősorban a gyerekekre
vonatkozóan, bemutatja a gyerekek iskolai beilleszkedésének folyamatát,
nehézségeit és azokat a dilemmákat, amikkel az iskolák, pedagógusok és minden
érintett fél találkozhat.
78. Fodor Éva - Kincsvadászat -
konfliktuskezelési módszerek tanulása a Periféria Egyesület projektje
A Periféria Egyesület az Országos
Bűnmegelőzési Bizottság 2006. évi mikro pályázatán nyert támogatást. A
Periféria Egyesület modellprogramja az iskolai konfliktuskezelés és az iskolai,
iskolakörnyéki erőszak megelőzése érdekében született. A program kifejezetten a
roma gyerekeket helyezi a középpontba. Célja, hogy támogassa a lakótelepi roma
gyerekek esélyegyenlőségét, elősegítése társadalmi integrációjukat, mérsékelje
a deviáns és erőszakos magatartásformák előfordulását. A program alapvetően
szocializációs program, ahol a gyermekek új ismereteket szereznek, a
normakövető magatartás elsajátításához hasznos készségeket és
viselkedésformákat tanulnak meg, fejlesztik jártasságukat az emberi kapcsolatok
építésében és a kapcsolati problémák kezelésében. A program interprofesszionális
(szociális munka, pszichológia, fejlesztő pedagógia, dráma pedagógia, iskolai
gyermekvédelem, szabadidő szervezés, egészségügyi prevenció, sport)
együttműködésen alapul, ahol a különböző szakmai területek szakemberei közösen,
valamint az egyes program elemekkel önállóan is hozzájárulnak a cél
megvalósításához.
79. Simonyi
Gyula - Kisherceg életstratégia a történelem legnagyobb létszámú ifjúsága,
sorsdöntő generációja számára.
Mindenkinek joga van a globalizáció kihívásaira felkészítő képzésre. Az ökológiai
lábnyom oktatása számítógépes animációkkal, babláblabdával
és poszter-dossziéval, saját ökolábnyom kiszámítása
kártyakészlettel. Aki jobban sejti a jövőt, sikeresebben él, tanul és tanít.
80. Mérő László - Kooperáció és
versengés a pszichológiai laboratóriumban, a nevelésben és az életben
A játékelmélet ad egy olyan keretet
a kooperáció, illetve a versengés vizsgálatához, amelyben néha váratlan
tanulságokra bukkanhatunk. Például kiderül, hogy ez a két, látszólag ellentétes
fogalom valójában nemhogy nem zárja ki egymást, de még kifejezetten segíthetik
is egymás hatékonyságát.
81. Schád
László - Kortárs segítő képzés középfokú oktatási intézményekben
A serdülőkorban a kortárs csoport
hatások felerősödnek. Jellemző, hogy ebben az időszakban a felnőttek nehezebben
érik el ezt a közeget. A szocializáció a kortárs csoportokon belül erősödik.
Közvetlen hatással legkönnyebben a kortárs segítő tudja befolyásolni e közeget.
Előadásomban az iskolai kortárs segítő képzésről és munkáról fogok beszélni.
82. Szt. Cirill és Method
Alapítvány Gyermekek- és Családok Átmeneti Otthona - Krízis Modell Program a
családon belüli erőszak kezelésében itt és ott.
2005 januárjában indult el a krízis
modell hálózat program, mely a családon belüli erőszak áldozatainak kívánt
segítséget nyújtani. A modell program célja volt, hogy bántalmazás esetén
elhelyezést biztosítson elsősorban anyáknak és gyermekeiknek, egyedül álló
nőknek titkos címen működő szállásokon. Az országban nyolc intézményt jelölt ki
a szakminisztérium meghívásos pályázat útján. Az előadásban a Győrben, illetve
Miskolcon található központ működésének eddigi,két
éves tapasztalatait mutatjuk be. Kitérünk a központok kihasználtságára,
tevékenységünk bemutatására, továbblépés esetleges lehetőségeire.
Összehasonlítható lesz továbbá a két központ működése.
83. Z.Mezei
Erzsébet - Kreatív írásgyakorlatok a középiskolás korosztálynak (
Tehetséggondozás ?Terápia? )
84. Borsa Kata - Langalló program - A
Karzat Alapítvány hagyományőrző és továbbvivő játszóházi és oktatórendszere
A Langalló Program titka, hogy nem
vagy egyedül. A nagyapád botjára, támaszkodsz, az apád kalapját hordod, de a
saját utadat járod. A Langalló Program nem információ hanem érzés, nem oktatás
hanem tanítás, annak az érzése és tanítása, hogy magyarnak lenni más...
85. Kiss Tamás - Megalakul a Gyermekek
Világállama azaz, a világörökség folytatódik
A gyermekek kiválasztanak a környetükben egy bármilyen épített vagy természeti értéket,
majd annak leírását, képét, koordinátáit megküldik a központi adatbázisnak.
Ezzel állampolgáraivá válhatnak a gyermekek világállamának, amelynek
államformája kishercegség. Amennyiben gondját viselik bázisuknak, egy egész
generációnyira megóvjuk azt mindannyiunk számára. A Világállam a világhálón
szerveződik, de valódi objektumokból áll. A gyerekek természetesen egymással is
tarthatják a kapcsolatot, megismerik egymást, egymás megérzendő környezeti
értékeit. Minél több gyerek csatlakozik annál több óvott érték.
86. Lelovics
Zsuzsanna - Megetetett gyermekek
Azok a gyermekek jutnak eszünkbe, akiknek szülei úgy
gondolkodnak, hogy amit én nem ehettem, azt neki megadom, ő hadd ehesse meg.
Teljes mértékben kiszolgálja gyermeke minden vágyát, még akkor is, ha az reggelire
fél liter üdítőital valamilyen "üres kalóriának" (micsoda frázis,
hiszen épp energiában magas, de tápanyagban szegény élelmiszerre gondol a
szakember) nevezett finomsággal. Ha úgy kívánja a gyermek, az ebédje ugyanez is
lehet... Azok a gyermekek jutnak eszünkbe, akiknek a szülei valóban
odafigyelnek étkezésükre, de nem viszik "túlzásba" azt. Viszont a
gyakorlatban is felfedezhetők étrendjükben változatos étrend, a fehérje a
szénhidrát megfelelő aránya, a nem zsírmentességre való törekvés, a zöldségek és
gyümölcsök elegendő volta, amely még őrzi a szezonalitás
és regionális jelleget. Étrendjükben a rendszeresség (minden nap közel azonos
időpontban esznek) és változatosság egyaránt hangsúlyos. Sajnos, ma ők vannak
kevesebben. Pedig azok a gyermekek, akik úgy indulnak reggel óvodába, iskolába,
hogy megetetik őket, jobban tudnak koncentrálni. Elmondhatják magukról, hogy
megkapták azt az esélyt, amely biológiailag szükséges ahhoz, hogy teljesíteni
tudjanak. Figyelmesebbek (fegyelmezettebbek is), mint azok a társaik, akik
éhgyomorra kezdik a napot. A reggelivel bevitt szénhidrát ellátja az agyat, így
minden agyi funkció jobban működik. És végül, de nem utolsó sorban azok a
gyermekek is eszünkbe jutnak, akik éhesek maradnak. Őket akkor sem tudják
megetetni (jól lakatni) szüleik, ha szeretnék - mert alapvető élelmiszerekre
sem telik. Őket kik etetik (meg) és mivel? A workshopon
dietetikusok, gyakorló táplálkozási szakemberek
beszélnek arról, hogy mindig felelősség gyermeket etetni, étkeztetni, legyen
szó akár szülőről (család), akár élelmezési szakemberről (bölcsőde, óvoda,
iskola). "Eteti" gyermekeinket a bolt, a büfé, a gyorsétterem és a
média is. Hiteles és korrekt információk, valamint tények birtokában válhat a
gyermek tudatos vásárlóvá, fogyasztóvá. Legyen trendi az egészséges táplálkozás
is! Ehhez meg kell nyerni a gyermekeket, életkori sajátosságaikat szem előtt
tartva kell megszólítani őket. Mivel mindenre nyitottak, "mindennel meg is
etethetők", ezért fontos hogy megértsék: az egészség érték, az egészséges
táplálkozás egyben finom ételeket is jelent.
87. Gyöngyösi Zsolt - Mezítláb az ART
KAPUBAN
Az ART KAPU sajátos művészeti
megmozdulás és program. Egy olyan útra nyíló kapu, amely művészetek
befogadásáig és műveléséig vihet. A kreativitás és a képzelet fejlesztésével
juttatja el a résztvevőket az önkifejezésig. Programunk sajátossága, hogy a
természet adta lehetőségeket használja kiindulási pontnak. Mivel a természet
formáiba (gyökerek, kövek, felhők, kérgek...) is saját meglátásainkat vetítjük,
így juthatunk el a felfedezéstől a felismerésen át a formálásig és az
önkifejezésig. A biztosított sikerélmény pozitív változásokat hoz a deviáns
gyerekek életében is, segíti felzárkózásukat, sőt lehetőséget ad a tőlük várt
szint túlszárnyalására. Programunkat 0 - kb. 14 éves korig ajánljuk.
88. Negrea
Vidia - Mi tehetünk itt-és-most?
A jóvátételi (resztoratív) technikák alklamazásának tapasztalatai
A Közösségi Szolgáltatások
Alapítványának "Resztoratív Napközbeni Ellátás Magántanulóknak'című kísérlete 2005-ben fejeződött be,
bebizonyítva a resztoratív(jóvátételi) technikák
sikeres alkalmazását a nevelésben, reszocializációban
és közösség építésben itthon is. A kísérlet óta több intézmény azonosult a resztoratív szemlélettel, javítva a konfliktuskezelés és
kapcsolatépítés szinvonalát kliensei vagy munkatársai
körében. A workshop bemutatja a technika alapelveit,
egyes elemeit és alkalmazási körét konkrét esetek bemutatásával.
89. Magyar Waldorf
Szövetség - Mozgás és nevelés összefüggései Waldorf-pedagógiában
Mozgás és nevelés összefüggései Waldorf-pedagógiában A foglalkozás bemutatja, hogy a
gyermekek mozgásra nevelésének a különböző életkorokban milyen lehetőségeit
gyakorolja a Waldorf-pedagógia; hogy miként
"szólíthatók meg" óvodások, kisiskolások és a kamaszok; hogy mi lehet
a sport szerepe a testnevelésben.
90. Beke Pál
- Művelődési otthonok egyesületi kézben
Már újra van Magyarországon 50-60
olyan helyi közösségi művelődési intézmény, amelyeket a helyi önkormányzatok
egyetértő támogatásával a helybéliek öntevékenysége működtet. Valamikor csak
ilyenek voltak Magyarországon, aztán 50 évig nem lehetett ekként működni; ma
már sokasodhatnának. Ahogyan ez a Lajtán túl mindig is volt...
91. Szollár
Zsuzsanna - Peremen billegve (hisszük: vannak jó megoldások)
Rezümé: ami a kerekasztal
beszélgetésünk célja lenne az nem más, mint különböző diszciplinák
aspektusából olyan felvetésekkel élni a speciális szükségletű gyermekek,
fiatalok képviselete mentén, amelyre a közönség, a résztvevőktől azonnali
reflexióit hallva, megfogalmazhatna olyan közös jövőképelemeket melyek
alkalmasak arra, hogy tegyünk együtt gyermekeinkért, a családokért, a közösségi
kohéziónkért, a társadalmi tudatformálás érdekében. Természetesen a kerekasztal a gyermekvédelem, a gyermekvédelmi törvény mentén
épül fel, a már kialakult, meglévő jó praktikák ismertetése mentén, kiegészülve
az érintett ágazatok különböző szegmenseinek szabályzóival, módszertanával,
gyakorlatával.
92. Dr. Mátay
Katalin - Régi/új lehetőségek a kisgyermekek napközbeni ellátásában - cél az
esélyegyenlőség
Őszinte beszélgetés a családi
napköziről, időszakos gyermekfelügyeletről, játszócsoportokról az igénybevevők,
és a szolgáltatók részvételével. Sikerek és nehézségek, az elterjedésüket
segítő alternatívák.
Forrás
és kapcsolódó link: http://mindengyerek.hu/news.php